Berpijak Di Bumi Yang Nyata

Sabda Rasulullah s.a.w : “Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu urusan baru dalam agama kami sedang ia bukan dari kami maka sesungguhnya ianya ditolak.” (Hadith sahih disepakati Bukhari 156 Jilid 8 & Muslim no.4467) .

Salam…

Akhir-akhir ini tersiar khabar dari media cetak maupun media elektronik khususnya mengatakan bahawa sejumlah ulama di Jawa Timur telah mengharamkan facebook. Fatwa haram tersebut telah memeranjatkan para pengguna facebok.

Ini adalah kerana pengguna facebook bukan hanya dari kalangan orang awam saja, namun ia juga digunakan oleh golongan intelek sebagai alat untuk berkomunikasi bagi memudahkan aktiviti atau urusan harian mereka. Memang ternyata facebook memiliki banyak manfaat selayaknya alat komunikasi lain seperti telefon.

Jika diperhatikan Facebook memang memiliki kebaikan dan keburukkan kepada penggunanya. Pada pendapat aku, setiap kebaikan dan keburukkan yang diperolehi adalah bergantung kepada penggguna yang memanfaatkan facebook itu sendiri. Jika Facebook dimanfaatkan untuk kebaikan, pastinya kebaikanlah yang akan diperolehi…dan begitu juga sebaliknya.

Namun begitu, aku menyeru kepada pengguna Facebook terutamanya beragama islam, janganlah terlalu leka dengan Facebook setiap masa. Sebagai seorang Muslim ada perkara lain yang seharusnya lebih diutamakan.

Apa pengguna fB selalu kata…

“Alah…lupa nak online fB pagi nie..”

“Eh, kau dah buka Facebook hari nie… ?”

“Petang karang jom online fB…”

“Aku online fB setiap hari..jangan risau..”

Apa kata jika anda…kata begini

“Alah…lupa nak baca Quran pagi nie..”

“Eh. Kau dah baca Quran hari nie…?”

“Petang karang jom baca Quran…”

“Aku nak baca Quranlah setiap hari...”


Ramai juga kawan-kawan aku, dari dulu sampailah sekarang dok pujuk supaya join fB. Namun aku hanya beri alasan belum tiba masanya. Mungkin satu hari nanti..tetapi bukannya sekarang. Entahlah…aku rasa fB sama macam rangkaian sosial lain seperti friendster, twitter, tagged dan lain-lain. Jadi ianya tidaklah begitu mengujakan aku setakat ini. Biarlah aku dengan cara aku. Walaupun kawan-kawan aku kata “kau nie ketinggalan zaman lah”. Namun, aku tetap aku. Aku selesa dengan cara aku.



Aku harapkan, apapun yang anda lakukan, membuka Facebook tidak ketinggalan (kewajiban yang lain jalan, Facebook juga jalan).


Kita tak ingin meninggalkan komputer?


Tak ingin tinggalkan Quran ?

0 comments: