Berpijak Di Bumi Yang Nyata

Sabda Rasulullah s.a.w : “Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu urusan baru dalam agama kami sedang ia bukan dari kami maka sesungguhnya ianya ditolak.” (Hadith sahih disepakati Bukhari 156 Jilid 8 & Muslim no.4467) .

Alhamdulillah…

Bersyukur kepada Allah SWT. Akhirnya, aku dapat juga mengkhatamkan membaca tafsir Quran pada hari ini bersamaan 27 Jamadil Awal 1431 H. Sangat seronok hati ini. Walaupun mengambil masa yang agak lama, kira-kira hampir 6 tahun lamanya. He..he kalu orang berkahwin mungkin dah ada 2 atau 3 orang anak. Bukan apa, cuma kadang-kadang aku tidak dapat membaca tafsir disebabkan kekangan masa dan tugasan seharian. Juga disebabkan kelemahan diriku sendiri. Banyak yang perlu aku perbaiki di dalam diri ini. Terutamanya berkaitan dengan hati. Insya`Allah, aku berharap DIA akan terus memberi aku kemudahan untuk terus perbaiki diri ini. Aku juga berharap akan dapat mengkhatamkan sekali lagi tafsir Quran ini sekali lagi sepanjang hidup aku… Insya`Allah…amin..

Sekadar renungan yang telah menyedarkan aku tentang perkara di atas; Soalan yang pernah ditanya pada diriku. Soalan 6 tahun lalu inilah yang membuatkan aku terpanggil menyahut cabarannya.
“Berapa kali anda dah khatam Quran ? ” Mungkin 3 kali atau lebih..tapi kamu faham ke apa yang kamu baca selama ini ?
“Berapa kali anda sudah khatam membaca tafsir Quran ? “ Apa, belum pernah..jadi bermulalah daripada sekarang.

Mungkin, kita pada hari ini bangga dengan bilangan seseorang khatam sesebuah Quran. Namun, kita tidak faham apa yang kita baca. Jika tidak banyak pun, cukuplah sedikit maksud Quran itu kita fahami supaya kita terus menjadi manusia yang sentiasa berfikir.





0 comments: